
 
 

1 

 
 
 
 
___________________________________________________________________ 
 
 CANADIAN BROADCAST STANDARDS COUNCIL 
 ONTARIO REGIONAL COUNCIL 
 
 CTV re Canada AM (MacDonald Interview) 
  
 (CBSC Decision 94/95-0059) 
 
 Decided August 18, 1995 
 
 M. Barrie (Chair), A. MacKay (Vice-Chair), P. Fockler, T. Gupta, R. Stanbury 
___________________________________________________________________ 
 
 
THE FACTS 
 
As a part of its Canada AM broadcast of November 11, 1994, the 7:10-7:20 a.m. segment 
consisted of an interview by Keith Morrison with Mark Brayford, the attorney for Robert 
Latimer, the Saskatchewan farmer charged with the murder of his severely disabled 
daughter, and Gerry MacDonald, an advocate for the disabled. 
 
The Canadian Broadcast Standards Council (CBSC) received a complaint sent on the date 
of the broadcast, which had initially been made to the Canadian Radio-television and 
Telecommunications Commission (CRTC), and which had been forwarded to the CBSC by 
the CRTC on December 01.  In it, the complainant stated: 
 

This morning on “Canada AM” ..., I heard a man names Gerry MacDonald 
say succinctly “You’re a pedophile.”  My experience has shown me to find 
this disgusting example of slander to be reprehensible.  I am tired of insults, 
racial slurs and other derogatory nonsense. ...  That comment was broadcast 
nationwide, and nobody accuses a Nobel Prize nominee of sexual assault, 
specifically regarding children. 

 
CTV’s Vice-President, Corporate Communications, responded to the complainant on 
January 19, 1995.  In her letter, she explained that she had spoken to the production staff 
of Canada AM about the complaint raised. 
 

If I understand your letter correctly, you say that Gerry MacDonald accused 
someone of being a pedophile.  I have discussed your complaint with the 
production staff of Canada AM.  Mr. MacDonald appeared on the program to 



 
 

2 

talk about the rights of the disabled.  He did not accuse anyone of being a 
pedophile. 

 
The CTV response did not satisfy the complainant, who returned to the CBSC with her 
request that the matter be referred to the Regional Council for adjudication. 
 
 
THE DECISION 
 
The CBSC considered the complaint under Article 6 of the Canadian Association of 
Broadcasters Code of Ethics, the text of which reads as follows: 
 
CAB Code of Ethics, Article 6 
 

It shall be the responsibility of member stations to ensure that news shall be 
represented with accuracy and without bias.  The member station shall 
satisfy itself that the arrangements made for obtaining news ensure this 
result.  It shall also ensure that news broadcasts are not editorial.  News shall 
not be selected for the purpose of furthering or hindering either side of any 
controversial public issue, nor shall it be designed by the beliefs or opinions 
or desires of the station management, the editor or others engaged in its 
preparation or delivery.  The fundamental purpose of news dissemination in 
a democracy is to enable people to know what is happening, and to 
understand events so that they may form their own conclusions. 

 
Therefore, nothing in the foregoing shall be understood as preventing news 
broadcasters from analyzing and elucidating news so long as such analysis 
or comment is clearly labelled as such and kept distinct from regular news 
presentations.  Member stations will, insofar as practical, endeavour to 
provide editorial opinion which shall be clearly labelled as such and kept 
entirely distinct from regular broadcast of news or analysis and opinion. 

 
It is recognized that the full, fair and proper presentation of news, opinion, 
comment, and editorial is the prime and fundamental responsibility of the 
broadcast publisher. 

 
 
The Regional Council reviewed all the correspondence and watched the tape of the 
program in question.  Members also had the benefit of a transcription of the interview.  The 
Regional Council did not consider that the broadcast had breached the Code. 
 
Simply stated, a review of the tape and the program transcript indicated that the guest, 
Gerry MacDonald, had not uttered the words quoted by the complainant or anything 
remotely similar to them.  Indeed, it was difficult to see what part of what MacDonald had 
said could possibly have given rise to such an accusation.  The subject matter of the 



 
 

3 

interview never approached any sexual issues.  Furthermore, members of the Regional 
Council were puzzled by the reference to “a Nobel Prize nominee” in the complainant’s 
letter.  It seemed to be as remote from the reality of the interview as the matter of 
pedophilia. 
 
This is not the first occasion on which viewers or listeners have “heard” remarks which 
were not present on the logger tapes.  As the British Columbia Regional Council stated in 
its decision in CFOX-FM re the Larry and Willie Show (CBSC Decision 92/93-0141, August 
30, 1993).  See also CHUR-AM re a Newscast (Abortion Poll) (CBSC Decision 92/93-0207, 
February 15, 1994), 
 

The Council noted a number of errors in the complainant's report of the 
hosts' on-air statements.  While, in general, each complainant to the CBSC 
uses his or her best efforts to reconstruct with accuracy the words used by 
the broadcaster, it is understandably difficult to expect that complainants will 
be able to supply precise and total recollection of the on-air moment.  
Regional Council members always have the benefit of logger tapes and the 
ability to play and re-play the material moments of an allegedly offending 
broadcast until they have been able to fairly assess the tone as well as the 
actual words used. 

 
In the present case, in which the complaint appears to have been utterly unfounded, the 
Regional Council considers the response of CTV’s Vice-President, Corporate 
Communications, to the complainant to be amply satisfactory in the fulfilment of 
broadcaster responsiveness to a complainant. 
 
This decision is a public document upon its release by the Canadian Broadcast Standards 
Council and may be reported, announced, or read by the station against which the 
complaint had originally been made; however, in the case of a favourable decision, the 
station is under no obligation to announce the result. 


	THE FACTS
	THE DECISION

