
 
 
 
 
____________________________________________________________ 
 

CANADIAN BROADCAST STANDARDS COUNCIL 
BRITISH COLUMBIA REGIONAL COUNCIL 

 
CHEK-TV re Evening News 

 
(CBSC Decision 94/95-0137) 

 
Decided December 18, 1996 

 
E. Petrie (Chair), M. Becott (Vice-Chair), S. Brinton, R. Cohen (ad hoc), 

C. Murray, G. Vizzutti 
____________________________________________________________ 
 
 
THE FACTS 
 
On March 6, 1995, during an evening newscast, the announcer read the following 
lead to a story relating to the non-renewal of the NOW Communications contract by 
the Provincial Government: 
 

NOW Communications will lose its $550 per day retainer with the Harcourt 
Government as of the end of this month.  The Premier says that contract has been 
reviewed and will not be renewed but he denies it’s because of Opposition charges 
that NOW is too closely linked with the NDP.  The latest revelation from the Liberals 
is that NOW was paid $3500 to write and print a letter for the Premier. 

 
The news item then cut to an announcement by a Liberal member. 
 
 
The Complaint 
 
In a letter of March 10, a viewer wrote the CBSC, complaining of the station’s 
“extremely biased reporting” of the issue.  He specifically alleged: 
 

While condemning the B.C. Provincial Government for awarding 15% of their 
advertising budget to a party member they made no mention of the previous 
Government’s practice of having awarded 100% of such contracts to party 
supporters, as well as the practice of Liberal Governments in other provinces.  They 
should be required to do so. 

 
 



 
 

2 

The Broadcaster’s Response 
 
The CBSC forwarded a copy of the letter to the station for response; it was received 
by their office on April 4.  On April 10, the station’s News Director responded in the 
following terms: 
 

Your principal complaint as stated in your letter is that there was "no mention of the 
previous government's practice of having awarded 100% of such contracts to party 
supporters, as well as the practice of provincial liberal governments in other 
provinces." 

 
There is no practical way to determine what percentage of communications contracts 
from the previous government were awarded to companies which may have been 
owned or operated by supports of the governing political party.  I am highly skeptical 
that it could have been 100%.  The practices of 'provincial liberal governments in 
other provinces' would be limited to the Maritimes and would not be considered a 
relevant factor in reporting on this incident. 

 
The specific news items you complain about have been reviewed by me and I can 
find no evidence of bias in the coverage. The item March 6 [sic] was copy about the 
fact the Premier had canceled his government's contract with NOW Communications 
and denied the action had anything to do with complaints by the Official Opposition 
about possible political links.  That was followed by a short interview clip of Liberal 
M-L-A Gary Farrell-Collins outlining the amount of money that had been paid by the 
present government to NOW Communications and expressing a concern that it was 
inappropriate.  The news item broadcast March 7 was a report that the provincial 
Auditor General had decided to investigate the contracts placed with NOW 
Communications, and included information on what some of those contracts 
contained.  The copies of the contracts were obtained through the provincial 
Freedom of Information Act.  You fail to outline any specific complaints about the 
content to [sic] those two reports. 

 
On April 21, the complainant filed a written request for an adjudication by the B.C. 
Regional Council. 
 
 
THE DECISION 
 
The Regional Council considered the complaints under Article 6 of the CAB Code of 
Ethics.  The text of that article reads as follows: 
 
CAB Code of Ethics, Article 6 (News) 
 

It shall be the responsibility of member stations to ensure that news shall be 
represented with accuracy and without bias.  The member station shall satisfy itself 
that the arrangements made for obtaining news ensure this result.  It shall also 
ensure that news broadcasts are not editorial.  News shall not be selected for the 
purpose of furthering or hindering either side of any controversial public issue, nor 
shall it be designed by the beliefs or opinions or desires of the station management, 
the editor or others engaged in its preparation or delivery.  The fundamental purpose 
of news dissemination in a democracy is to enable people to know what is 
happening, and to understand events so that they may form their own conclusions. 



 
 

3 

 
Therefore, nothing in the foregoing shall be understood as preventing news 
broadcasters from analyzing and elucidating news so long as such analysis or 
comment is clearly labelled as such and kept distinct from regular news 
presentations.  Member stations will, insofar as practical, endeavour to provide 
editorial opinion which shall be clearly labelled as such and kept entirely distinct from 
regular broadcasts of news or analysis and opinion. 

 
It is recognized that the full, fair and proper presentation of news, opinion, comment 
and editorial is the prime and fundamental responsibility of the broadcast publisher. 

 
The Regional Council reviewed the correspondence and viewed a tape of the 
newscast in question.  The Regional Council does not consider that the broadcast 
breached the Code. 
 
In the view of the Regional Council, the news item itself was straightforward.  There 
was no reflection of bias in the telling of the story, which was based on a “revelation” 
or announcement by a Liberal Member of a payment made by the NDP Government 
to NOW Communications.  The lead or “top” to the story related to the cancellation 
of NOW’s contract with the Government by the NDP itself and included the report of 
the Premier’s attitude regarding this issue. 
 
The issue for the Regional Council is not whether or not the allegation by the Liberal 
member was accurate but whether the reporting of the allegation was objective and 
fair.  By this statement, Council is neither saying that a broadcaster should 
carelessly report every statement made as gospel nor suggesting that a broadcaster 
will have neither interest nor entitlement in the verification of the accuracy of a 
political statement.  Generally, though, neither hypothesis seems to apply here.  In 
the circumstances of this matter, if the allegation had, in fact, been inaccurate, it 
would have been up to the Harcourt Government to refute the claim and up to 
CHEK-TV to carry that story in the interest of balanced reporting.  Neither the 
correspondence nor the newscast tape reveals any indication that the report of MLA 
Farrell-Collins’s statement was biased in its presentation or that any Government 
refutation of the claim, if any there was, was not carried by CHEK-TV. 
 
 
The Analogous Matter of CFTO-TV re Newscast (Pollution) 
 
In an analogous matter, namely, CFTO-TV re Newscast (Pollution) (CBSC Decision 
92/93-0178, October 26, 1993), the Ontario Regional Council considered a viewer’s 
complaint that, in a newscast, the broadcaster "took a reasonable if for various 
reasons insignificant news item and turned it into a sensationalized philippic against 
the pettiest and least meaningful target available, while totally ignoring the 
significant sources of the problem. ..." 
 
The station had done a news report based on the findings of a U.S. air pollution 
study.  While it did not alter or distort the study’s findings, the newscast cited only 
certain results of the study, namely, those which found that long-term exposure to 



 
 

4 

levels of air pollution, even falling within existing standards, could worsen cases of 
heart and lung disease and result in thousands of additional deaths annually.  The 
News Director had apparently chosen to link those findings with matters more 
relevant to the members of CFTO-TV’s audience.  The on-air host led into the report 
with the statement that ''Minute particles of air pollution can raise the risk of death 
even when the pollution falls within acceptable levels."  The reporter began his 
analysis by referring to the American study in the following terms: 
 

The fine particles come mostly from the burning of fossil fuels which, among other 
things, power our cars. According to the author of a U.S. study, tens of thousands of 
people are dying each year as a result of air pollution that is within existing 
standards. 

 
The report then referred to efforts of the Canadian federal and provincial 
governments to issue smog warnings and encourage Canadians to help reduce 
levels of air pollution.  The reporter interviewed a representative from each of the 
Ontario Ministry of the Environment and Pollution Probe.  The emphasis in both 
cases was on the relationship between the motor vehicle and pollution.  The 
complainant, apparently a pollution expert, believed that the story, as told by the 
station, was shallow and ought to have dealt at greater length with the American 
study itself.  In that case, however, the Ontario Regional Council did not agree.  The 
story was not inaccurate or false, as told. It may have been susceptible of a more 
meaningful orientation, from the point of view of some viewers, but it was not wrong. 
The Council concluded that there was no breach of the Code, in the following terms: 
 

It is here that the complainant and the station parted company, for CFTO-TV used 
the American report only as a "top" to its story, which dealt with a local perspective, 
oriented more particularly toward the automobile. It did not represent that this was 
the essence of the study, or even a part of it. The complainant was obviously 
dissatisfied that the report did not adequately explain the American study; this was 
not the story which CFTO-TV chose to tell. In that, it was not inaccurate or biased.  
At worst, it simplified the more complex issues raised by the study. This does not, 
however, constitute a breach of the CAB Code of Ethics. 

 
 
The Story at Hand 
 
The Victoria station had covered the Liberal Member’s statement as a news item 
and not as a lead to a broader feature story based on a general issue arising out of 
the news.  The station may in the past have done a broader story on patronage 
issues.  It might choose in the future to do such a story.  Its decision not to extend 
this particular Opposition political statement is, in the Council’s view, an entirely 
defensible position in the coverage of day-to-day political events.  The 
complainant’s issue seems to be that the station did not go far enough in providing 
the balance to the political allegation at hand by providing an historical context for 
any issue of pork barrel politics.  That, though, is a part of the political cut-and-thrust 
and is thus the job of the political opponents, not the news reporting bodies, 
electronic or print.  A news-gathering body may legitimately choose to research and 



 
 

5 

tell such a tale but it is not obliged to do so every time.  The absence of such 
context to a report does not imply an absence of balance in it. 
 
 
The Broadcaster’s Response 
 
In addition to its primary responsibility of measuring the complaint against the Code 
in question, the CBSC Regional Council always evaluates the responsiveness of the 
broadcaster to the complainant.  This requirement to be responsive to audience 
complaints is a responsibility of membership in the CBSC.  In this case, the 
Regional Council considers that the News Director of CHEK-TV sent a thorough and 
appropriate reply to the complainant.  Nothing more is required. 
 
 
This decision is a public document upon its release by the Canadian Broadcast 
Standards Council.  It may be reported, announced or read by the station against 
which the complaint had originally been made; however, in the case of a favourable 
decision, the station is under no obligation to announce the result. 


	THE FACTS
	The Complaint
	The Broadcaster’s Response
	THE DECISION
	The Story at Hand
	The Broadcaster’s Response

